torsdag 24 maj 2012

Mönster på virkad kruka

Virkade krukor till mina orkidéer som jag ska hänga ut i mitt päronträd.
Fick tipset av en pappa i familjegruppen, hans mamma gör så varje sommar och orkidéerna blommar så fint sa han. Så i sommar provar vi med det =)
Undersidan har jag tagit mönstret från en grytlapp, skulle nog bli snyggare underifrån om man hade en större kruka, får prova det med sen.
Jag har hoppat över dom 2 sista varven och sen virkat 2st 1lm varvet runt. 1 stolpgrupp i varje lmbåge från förra varvet.
Jag virkade 8 varv sen virkade jag 2lm varje varje 2 stolpar, så den blir lite större i överkant.

 
 Spetsen virkade jag såhär: *4 stolpar 1 luftmaska 4 stolpar i samma luftmaskbåge, sen en fast maska i nästa luftmaskbåge*. Varvet ut.
Jag använde mig av PIGA bomull och virknål nr 3.

 Som sagt undersidan blir nog snyggar om man har en större kruka, men det passar bra här =)

Nu ska jag bara komma på hur jag vill ha upphängningen på krukorna så ska jag häng ut dom sen =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bläckfiskar

Fem små bläckfiskar som ska fara norröver i veckan. Mönstret är mitt eget.