torsdag 12 januari 2012

Garn och virknålar

Idag blir det lite garnsnack !
Kommer skriva om vilka garner jag tycker om och lite om vilka virknålar jag använder mig av.

Freja och Tilda är det jag använder mest när jag virkar amigurumisar.

Freja är ett 100% acrylgarn som kommer i alla regnbågens färger. Det är billigt och man kan tvätta det i tvättmaskinen på 40grader och torktumla. Så det är bra när man virkar till små barn.
Till Freja använder jag mig av virknål 2,5mm, det är för att få maskorna så täta som möjligt för att inte stoppningen ska synas eller smyga ut när barn leker med figurer.
Jag har börjat använda mig av ergonomiska virknålar. Det finns massor med olika sorters ergonomiska virknålar.
Jag använder mig av den platta varianten, beror på hur man virkar vilken virknål man ska ha.



Tilda är ett blandgarn som också finns i alla regnbågens färger, det är 50% bomull och 50% acryl.
Mycket mjukt och lite tunnare än vad Freja är. Tilda använder jag till filtar, dukar och kläder till småbarn.
När jag virkar figurer använder jag mig av virknål 2mm, då blir maskorna täta.
När jag virkar filtar så använder jag mig av en tjockare virknål för att göra det fluffigt.
Tilda är lite dyrare men ett nystan tycker jag räcker länge.

Det finns en uppsjö av olika garner man kan använda sig av !
Allt är ju beroende på vad man ska virka.
När man lär sig grunderna i virkning så tycker jag att man ska välja ett lite billigare tyg så man kan göra fel.
Helst ett tyg som inte är fluffigt, då blir det jobbigt när man ska repa upp.

Det var lite om garner och virknålar som jag använder mig av.

Så nu är det bara att ta fram virknålen, välja ett garn med mysig färg och börja virka =D



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bläckfiskar

Fem små bläckfiskar som ska fara norröver i veckan. Mönstret är mitt eget.